Jane Espenson a Deadlockot magyarázza

A bejegyzés belsejébe rejtettem annak a beszélgetésnek a fordítását, amelyet Ysu is linkelt, és amelyben Maureen Ryan és Alan Sepinwall egyszerre kérdezgetik Jane Espensont a Deadlockban látottakról. Megint kihagytam pár produkciós infót, de a lényeg megtalálható az ugrás után, a többi pedig az eredeti bejegyzésben olvasható

Miért nem olyan hűvös és összeszedett Ellen a Deadlockban, mint amilyen a No Exitben volt? A megrázkódtatás miatt, hogy Tigh teherbe ejtette Caprica Sixet? Vagy más tényezők is szerepet játszottak abban, hogy a régi Ellen nyomai újra felbukkantak?

Jó meglátás! Ez az, amit nagyon imádtam Kate Vernon alakításában — remekül eljátszotta, hogy az ismerősi és családi kapcsolatokhoz való visszatérés hogyan fordíthatja ki az embert. Ellen ésSaul egymás legrosszabb tulajdonságait hozzák elő, és szerintem attól a pillanattól kezdve, hogy Ellen meglátta a férjét, arra volt ítélve, hogy a régi önmaga legyen, körülményektől függetlenül. Persze a könnyebben hozzáférhető alkohol sem segített. 

Több ezer év együttlét után Ellen komolyan azt hiszi, hogy Saul képes jobban szeretni Capricát, mint őt? Vagy tényleg jobban szereti?

Úgy hiszem, Saul tényleg szereti Capricát. De nem jobban, mint amennyire Ellent szereti. Ezt szerintem még Ellen maga sem gondolja komolyan. De ez nyilvánvalóan több, mint egy átlagos párkapcsolat, és Ellen félelmeit igazolja acylonok hite a terhességről és a szerelemről is. És ne feledjük, hogy a "több ezer évet" nem kell szó szerint érteni — közel sem ilyen hosszú időnek élték meg ők. 

Hogyha a földi cylonok tudtak gyermeket nemzeni, Ellennek és Tigh-nak miért nem sikerült?

Egyes párok képtelenek rá. És a cylonok szerelemmel és a szaporodással kapcsolatos teóriája sértette és dühítette Ellent.

A Deadlock könnyen lehetett volna szappanoperás — egy férfi fölött összezördülő nők, stb. Szerintem nem volt az, de figyelni kellett erre az írás során? Arra, hogy ne legyen az epizód szappanopera-szerű?

Sosem gondoltam, hogy szappanoperás lenne, csak emocionális. A szerelem miatti viták talán szappanoperásnak tűnhetnek, mert az ilyenek mindig nőkkel történnek, míg a férfiaknak a munkahelyi sztorik jutnak. Ezt a két fajta történetet mi is meséljük, de ettől még érdemesek arra, hogy elmeséljük őket. Nem kell, hogy szappanoperásak legyenek. Remélem, a Six-Ellen jelenet nem emlékeztet Dolly Parton Jolene című dalára, mert az veszélyes lehet. Olyan párbeszédet akartam írni, amit magam is elhiszek, olyan komplex érzésekkel, amilyeneket csak képes voltam közvetíteni.

A baba fájdalmait és végül a halálát a Caprica Sixre nehezedő stressz okozta? Vagy Liam halála elkerülhetetlen volt, mert cylonnak és cylonnak nem lehet gyermeke?

Tetszenek ezek a kérdések. Hozzá lehet tenni a következőt is: "Azért halt meg a csecsemő, mert Tigh, látva Ellen önfeláldozását, újra belészeretett, és arra a percre elhagyták az érzései Caprica Six iránt?" Biztos vannak egyéb magyarázatok is.

Mennyire vezérli Baltar altruizmusát, hogy visszahódítsa a hatalmat Paulától? Vagy igazi, őszinte felebaráti szeretetből cselekszik, amit kever a szokásos krisztusicsodatétel színpadiasságával? 

Őszintén megmondom, szerintem erre Baltar sem tudja a választ.

Mit kellett kivágni a Deadlockból?

Volt egy mellékszál arról, hogy Centurionokat hozzanak a Galacticára, hogy rendet tartsanak a civilek között. Remek ötlet volt, de nem jutott rá idő. Volt egy vita arról is, hogy Laure/Lee/Adama nyilvánosan vagy szemtanúk nélkül engedi-e az utolsó öt cylont találkozni. Egy vicces beszélgetést is kivágtak, amelyben Ellen úgy tett, mintha dühös lenne Tigh-ra, amiért megmérgezte. Tigh: "Azt hittem, tudod, hogy méreg volt! Te magad kérted a bögrét!" Ellen: "Szomjas voltam!" (ami viccesnek ugyan tényleg vicces, de valahogy úgy sejtem, ezt nemidőhiány miatt vágták ki – a ford.)

Mi volt a legnehezebb és a legkönnyebb része a Deadlock megírásának?

A legnehezebb az volt, hogy a lépéseket egyértelműsítsem — hogy hogyan alakulnak ki a szavazatok, mit jelentene egy "igen" és mit egy "nem". Annak örültem, hogy ebbe sikerült néhány poént beépítenem. Legtöbbször az epizód tónusa nem teszi ezt lehetővé, de ennek volt néhány könnyed eleme, egészen a nagyon sötét végéig, persze. 

Miért akarja Galen Tyrol elhagyni a flottát? Azt hittem, azért fogadta el a főnöki állást, mert a Galacticán akar maradni.

Azért vállalta a munkát, mert Adama megkérte rá. Mindeközben azonban egyre távolabb kerül a régi életétől.

Miért adna Adama (Lee és Roslin beleegyezésével) egy csomó bazinagy fegyvert Baltar embereinek? Tudom, hogy az öreg nem önmaga mostanában, de ez nagyon rossz ötletnek tűnik.

Nehéz rendet tartani mostanában a hajón. Adama elég sok tengerészgyalogost elveszített a lázadásban. Ha nem talál más erőt, aki kordában tudja tartani a civileket, akkor a Centurionokat kell fontolóra vennie, az viszont egy civil felkeléshez vezethet. Baltar javaslata az utolsó emberi megoldás, és Adama kénytelen egyetérteni vele. 

Innentől Alan Sepinwall kérdései: Az öt végső cylon testei megegyeznek azokkal, amelyeket a Földön birtokoltak? A tizenharmadik törzset meg lehetett különböztetni a mostani műbőröktől? Vagy Ellen és Saul gyermektelenségét az magyarázza, hogy új testeket kaptak?

Ó igen, az új testek elvileg megegyeznek a régiekkel, de tény, hogy letöltődtek, és ezek nem ugyanazok a testek, ami valóban lehet egy tényező. De személy szerint úgy gondolom, ők csak egy olyan pár, akiknek nem lehet gyermekük. De komolyan, önök nem örülnek neki? Nem vagy meggyőződve róla, hogy ők lennének a világ legjobb szülői.  

Jelen pillanatban, ha végignézünk azon, hogy Baltar hányféle személyiséget és felelősséget vett magára, és hogy milyen gyorsan levetkőzte őket, amint jött valami jobb, szabad elhinnünk bármit is abból, ami elhagyja a száját? És ha igen, mekkora kihívás íróként, hogy megkülönböztessék azokat a pillanatokat, amikor szerepet játszik, és amikor őszinte?

Én úgy gondolom, hogy majdnem mindig őszinte, amikor ezeket a dolgokat mondja. Én úgy írom, mintha őszinte lenne.

Van valami mitológiai oka, hogy Head Six olyan sokáig távol volt, és hogy pont most tért vissza? Vagy nagyon sok Head Six (és/vagy Head Baltar) jelenet végezte a padlón a korábbi epizódokban?

Ennek nincs mitológiai jelentősége. 

Igaza volt Billnek, hogy Tigh tudatosan azért választotta a Liam nevet, mert az a William rövidebb változata?

Tigh a legjobb barátja után nevezte el a gyermekét.