A Ron Moore sztori: a Star Trek előtti évek

A következő napokban a Battlestar Galactica első számú showrunnerének életét fogom minden eddiginél nagyobb alapossággal feldolgozni (ha most meg kéne neveznem, hány forrásból dolgoztam, bizony bajban lennék). A nem mindennapi történetet azoknak is ajánlom, akiket egyébként nem foglalkoztat a tévéműsorok háttere, Ron Moore karrierjéről ugyanis mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy átlagos.

Ronald Dowl Moore 1964. július 5-én született a
kaliforniai Chowchilla városában, egy nagyjából négy és félezres
lélekszámú farmertelepülésen nem messze Fresnótól, ahol körülbelül
kétszer annyi nő él, mint férfi. Míg más városokban a középiskola
keménykötésű tanulói a futballcsapatot erősítik, a többiek meg
legfeljebb a rezesbandában kapnak helyet, addig itt a nemek szokatlan
aránya miatt gyakorlatilag minden fiúnak mindenben szerepet kellett
vállalnia. Az ifjú Ron ezért lehetett egyszerre a focisták
quarterbackje (aki, mint a Friday Night Lights óta tudjuk, a kisvárosok
legnagyobb sztárja) és a fúvószenekar tagja (ami meg a geekebb
elfoglaltságok közé tartozik), így még azt is elnézték neki, hogy
szerelmes az eredeti Star Trekbe.


A hetvenes években
ismétlések révén szinte folyamatosan képernyőn volt az úttörő sci-fi
sorozat, és a rajongók már akkor találkozókat szerveztek, hírleveleket
szerkesztettek (így ment ez az internetkorszak előtt), és
fan-fictionöket, vagyis nézők által kreált irodalmat terjesztettek.
Moore-t korán elkezdte foglalkoztatni a szakma, és a legnagyobb
inspirálói azok voltak, akik így, nem kanonikus módon leheltek új
életet a Star Trekbe. Máig emlékszik azoknak a rajongóknak a nevére,
akiknek az írásait a legnagyobbra tartotta akkoriban.


Harlan Ellison, sok fantasztikus irodalmár példaképe. Neil Gaiman saját bevallása szerint egyetlen dolgot tanult tőle, hogy hogyan kell borotválkozni.

A
kicsi és nem túl inspiráló városban az ő ablaka a világra a tévé lett,
ami elől elszakadva leginkább Dickenst olvasott, valamint Robert
Heinleint, Isaac Asimovot és Philip K. Dicket. A saját stílusát a
legjobban Harlan Ellison határozta meg, nemcsak a fikcióival, hanem a
kritikáival és újságcikkeivel is. A televízió szeretete azonban nem a
prózára, hanem a forgatókönyvírásra predesztinálta őt.

Egészen
kicsikorától kezdve talált ki történeteket, amiket már a játszótéren is
mesélt a kortársainak. Az édesanyja máig őriz egy könyvecskét, amit
harmadik osztályban írt, és egy darabot is szerzett a középiskola
színitársulatának, amit aztán maga is rendezett, de sosem gondolta
egyébnek az egészet, mint egy hobbinak. A katonaság, különösen a
tengerészet mindig is komolyabban foglakoztatta, mivel apja vietnámi
veterán volt, és könyvek tonnáit gyűjtötte a témában. Az ithacai Cornell
Egyetemre is tengerészeti ösztöndíjjal került be.

Akkoriban
ügyvéd akart lenni, és ehhez az ösztöndíj értelmében alapszakon
politológiát és történelmet kellett tanulnia. Ezalatt rövid időre
bekerült a tengerészet tiszti tartalékosképző hadtestjébe, és volt
szerencséje egy hetet egy atomtengeralattjárón tölteni. Később tagja
lett a Kappa Alfa Társaságnak, ahol továbbra is foglalkozhatott az
irodalommal, és néhány jó barátra is szert tett. Amiben a legtöbb
internetes életrajza téved, az az, hogy nem végezte el
az egyetemet, az utolsó évében elbocsátották, miután hónapokig be sem
járt az előadásokra, és már egyáltalán nem érdekelte a jogászat.


A Cornell Egyetem, amely szerencsére nem engedett ügyvédet faragni Moore-ból.

Elvesztette
az ösztöndíjat, nem volt többé tagja a tartalékosoknak sem, és szó
szerint semmilyen kilátása nem maradt a jövőre. Egy korábbi szobatársa,
aki egy évvel korábban diplomázott le, sietett a segítségére, és hívta
meg magához Los Angelesbe, hogy együtt próbáljanak szerencsét
Hollywoodban. Most, miután más lehetősége nem maradt, komolyan
fontolóra vette, hogy az írással keresse a kenyerét. 


darabig aztán a barátja albérlete padlóján aludt, és a filmkészítés
perifériáján dolgozott recepciósként, adminisztrátorként, személyzeti
főnökként és futárként. A kishitű hozzáállása, ami miatt az iskolából
is kirúgták, megmaradt: tucatnyi félbehagyott forgatókönyv,
befejezetlen sztoriötlet (pontosabban spec script) és egy kilátástalan
élet lett három év eredménye.

Erre az igazi geek fotóra adott autogramot egy rajongónak. Vegyük észre, hogy egy lányt karol át rajta.
Ekkortájt
már közel két éve újraélesztette Gene Roddenberry a Star Treket, és Ron
Moore hűen követte is a vadonatúj Enterprise kalandjait. Úgy alakult,
hogy az akkori barátnője épp a sorozatnál dolgozott, és megszervezett
neki egy túrát a díszletek között. Trekről lévén szó, az ilyesmik
szinte rendszeresek voltak, ám Moore ekkor döbbent rá, hogy számára ez
a kihagyhatatlan lehetőség. Úgy négy hete volt a látogatás előtt, így
összeszedte magát, és megírta élete első komplett, egész forgatókönyvét
az Új nemzedék számára.

Két dolog segített a számára
az egészben: a határidő tudata, az, hogy ha nem fejezi be az írást a
látogatás napjáig, akkor fújhatja az egészet, és az, hogy tökéletesen
ismerte a sorozat karaktereit, a hangulatát, mindent tudott, amit
Picard kapitányról és a legénységéről tudni lehetett. Így aztán
sikerült a nagy napon magával vinnie a kész művet, és elhatározta, ha
törik, ha szakad, ezt bejuttatja az írókhoz.

A
túravezetője persze nap mint nap találkozott hozzá hasonló elszánt
rajongókkal, ezért udvariasan visszautasította, ő azonban nem adta fel.
A díszleteket, Patrick Stewartot és a stábot látva elfogta egy érzés,
hogy jó helyen jár, és nem utoljára tette be ide a lábát. Nem hagyhatta
ki ezt a lehetőséget. Visszafelé menet addig-addig győzködte a
vezetőjét, amíg az, valószínűleg a naivsága és a pimaszsága láttán meg
nem ígérte, hogy egyszer el fogja olvasni a forgatókönyvét.

Hét hónappal később már a saját epizódja forgatását felügyelni jött vissza.

A bejegyzés itt folytatódik.