A Ron Moore sztori: a Star Trek előtti évek

A következő napokban a Battlestar Galactica első számú showrunnerének életét fogom minden eddiginél nagyobb alapossággal feldolgozni (ha most meg kéne neveznem, hány forrásból dolgoztam, bizony bajban lennék). A nem mindennapi történetet azoknak is ajánlom, akiket egyébként nem foglalkoztat a tévéműsorok háttere, Ron Moore karrierjéről ugyanis mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy átlagos.

Ronald Dowl Moore 1964. július 5-én született a kaliforniai Chowchilla városában, egy nagyjából négy és félezres lélekszámú farmertelepülésen nem messze Fresnótól, ahol körülbelül kétszer annyi nő él, mint férfi. Míg más városokban a középiskola keménykötésű tanulói a futballcsapatot erősítik, a többiek meg legfeljebb a rezesbandában kapnak helyet, addig itt a nemek szokatlan aránya miatt gyakorlatilag minden fiúnak mindenben szerepet kellett vállalnia. Az ifjú Ron ezért lehetett egyszerre a focisták quarterbackje (aki, mint a Friday Night Lights óta tudjuk, a kisvárosok legnagyobb sztárja) és a fúvószenekar tagja (ami meg a geekebb elfoglaltságok közé tartozik), így még azt is elnézték neki, hogy szerelmes az eredeti Star Trekbe.

A hetvenes években ismétlések révén szinte folyamatosan képernyőn volt az úttörő sci-fi sorozat, és a rajongók már akkor találkozókat szerveztek, hírleveleket szerkesztettek (így ment ez az internetkorszak előtt), és fan-fictionöket, vagyis nézők által kreált irodalmat terjesztettek. Moore-t korán elkezdte foglalkoztatni a szakma, és a legnagyobb inspirálói azok voltak, akik így, nem kanonikus módon leheltek új életet a Star Trekbe. Máig emlékszik azoknak a rajongóknak a nevére, akiknek az írásait a legnagyobbra tartotta akkoriban.


Harlan Ellison, sok fantasztikus irodalmár példaképe. Neil Gaiman saját bevallása szerint egyetlen dolgot tanult tőle, hogy hogyan kell borotválkozni.

A kicsi és nem túl inspiráló városban az ő ablaka a világra a tévé lett, ami elől elszakadva leginkább Dickenst olvasott, valamint Robert Heinleint, Isaac Asimovot és Philip K. Dicket. A saját stílusát a legjobban Harlan Ellison határozta meg, nemcsak a fikcióival, hanem a kritikáival és újságcikkeivel is. A televízió szeretete azonban nem a prózára, hanem a forgatókönyvírásra predesztinálta őt.

Egészen kicsikorától kezdve talált ki történeteket, amiket már a játszótéren is mesélt a kortársainak. Az édesanyja máig őriz egy könyvecskét, amit harmadik osztályban írt, és egy darabot is szerzett a középiskola színitársulatának, amit aztán maga is rendezett, de sosem gondolta egyébnek az egészet, mint egy hobbinak. A katonaság, különösen a tengerészet mindig is komolyabban foglakoztatta, mivel apja vietnámi veterán volt, és könyvek tonnáit gyűjtötte a témában. Az ithacai Cornell Egyetemre is tengerészeti ösztöndíjjal került be.

Akkoriban ügyvéd akart lenni, és ehhez az ösztöndíj értelmében alapszakon politológiát és történelmet kellett tanulnia. Ezalatt rövid időre bekerült a tengerészet tiszti tartalékosképző hadtestjébe, és volt szerencséje egy hetet egy atomtengeralattjárón tölteni. Később tagja lett a Kappa Alfa Társaságnak, ahol továbbra is foglalkozhatott az irodalommal, és néhány jó barátra is szert tett. Amiben a legtöbb internetes életrajza téved, az az, hogy nem végezte el az egyetemet, az utolsó évében elbocsátották, miután hónapokig be sem járt az előadásokra, és már egyáltalán nem érdekelte a jogászat.


A Cornell Egyetem, amely szerencsére nem engedett ügyvédet faragni Moore-ból.

Elvesztette az ösztöndíjat, nem volt többé tagja a tartalékosoknak sem, és szó szerint semmilyen kilátása nem maradt a jövőre. Egy korábbi szobatársa, aki egy évvel korábban diplomázott le, sietett a segítségére, és hívta meg magához Los Angelesbe, hogy együtt próbáljanak szerencsét Hollywoodban. Most, miután más lehetősége nem maradt, komolyan fontolóra vette, hogy az írással keresse a kenyerét. 

Jó darabig aztán a barátja albérlete padlóján aludt, és a filmkészítés perifériáján dolgozott recepciósként, adminisztrátorként, személyzeti főnökként és futárként. A kishitű hozzáállása, ami miatt az iskolából is kirúgták, megmaradt: tucatnyi félbehagyott forgatókönyv, befejezetlen sztoriötlet (pontosabban spec script) és egy kilátástalan élet lett három év eredménye.

Erre az igazi geek fotóra adott autogramot egy rajongónak. Vegyük észre, hogy egy lányt karol át rajta. Ekkortájt már közel két éve újraélesztette Gene Roddenberry a Star Treket, és Ron Moore hűen követte is a vadonatúj Enterprise kalandjait. Úgy alakult, hogy az akkori barátnője épp a sorozatnál dolgozott, és megszervezett neki egy túrát a díszletek között. Trekről lévén szó, az ilyesmik szinte rendszeresek voltak, ám Moore ekkor döbbent rá, hogy számára ez a kihagyhatatlan lehetőség. Úgy négy hete volt a látogatás előtt, így összeszedte magát, és megírta élete első komplett, egész forgatókönyvét az Új nemzedék számára.

Két dolog segített a számára az egészben: a határidő tudata, az, hogy ha nem fejezi be az írást a látogatás napjáig, akkor fújhatja az egészet, és az, hogy tökéletesen ismerte a sorozat karaktereit, a hangulatát, mindent tudott, amit Picard kapitányról és a legénységéről tudni lehetett. Így aztán sikerült a nagy napon magával vinnie a kész művet, és elhatározta, ha törik, ha szakad, ezt bejuttatja az írókhoz.

A túravezetője persze nap mint nap találkozott hozzá hasonló elszánt rajongókkal, ezért udvariasan visszautasította, ő azonban nem adta fel. A díszleteket, Patrick Stewartot és a stábot látva elfogta egy érzés, hogy jó helyen jár, és nem utoljára tette be ide a lábát. Nem hagyhatta ki ezt a lehetőséget. Visszafelé menet addig-addig győzködte a vezetőjét, amíg az, valószínűleg a naivsága és a pimaszsága láttán meg nem ígérte, hogy egyszer el fogja olvasni a forgatókönyvét.

Hét hónappal később már a saját epizódja forgatását felügyelni jött vissza.

A bejegyzés itt folytatódik.