Noha a The Road Less Travelled felháborítóan csekély mértékben vitte
előrébb a cselekményszálakat, és a főszereplők többségével egyáltalán
nem is találkoztunk, a színészek teljesítménye mégis értékes
negyvenhárom perccé varázsolta ezt az epizódot. A Flesh and Bone óta tudjuk, hogy Callum Keith Rennie alakítása Leoben szerepében elegendő
tud lenni egy jó részhez, James Callis pedig folyamatosan brilliánsan
játssza a megváltozott Baltart. Mellettük Galen Tyrolt ezúttal Robert
de Niro alakítja, Starbuck képében pedig egy Katee Sackhoffnak
átoperált Jack Nicholsont láthatunk.
Dr. House
A történet nagy vonalakban a tükörképe az elmúlt heti Escape Velocitynek,
hiszen azokra a karakterekre koncentrálunk most, akikre a múlt héten
nem jutott idő. A lassú tempó és a sokat sejtető "szökési sebesség" cím
után jogosan remélhettük, hogy valami be fog most indulni, méghozzá
igen nagy lendülettel, de nem így történt. Egy tipikus Battlestar
Galactica-duplaepizód első felét láthattuk, amelyben megalapoznak a
konfliktusnak, majd a második felvonásban lejátszanak mindent.
Mi több, Mark Verheiden elárulta, hogy a forgatókönyvét kissé szétcincálták, ugyanis egy fontos fordulatot kivágtak a The Road Less Travelledből, csak hogy az utána következő Faithben kerítsenek rá sort. Nem először csinálják meg ezt a húzást a BSG-nél, megtörtént ez a vontatott Eye of Jupiter és a túlzsúfolt Rapture esetében is. Szerintem nemcsak mocskosul geci dolog, hogy kicsesznek az
írókkal és a nézőkkel is, de meg is tudja ölni a sztorit, eltolva a
precízen kitalált egyensúlyokat. Mindezt miért? Egy közepesen szar
cliffhangerért, mint amilyen a harmadik évad felét lezáró jelenet volt
az algabolygóra célzott atomtöltetekkel, vagy amilyen Starbuck
leváltása volt a mostani epizódban.
Elég a panaszkodásból, egyelőre bízzunk abban, hogy az e heti Faithért
megérte ez a kicsi unatkozás, nézzük a pozitívumokat. A Battlestar
Galacticánál nagyon szeretik a jellemfejlődést a szőrzet
megváltoztatásával implikálni, ami néha elég céltalannak tűnik, de
Tyrol esetében van ennek némi elidegenítő hatása. A kopaszsághoz
általában valamilyen mértékű embertelenséget társítunk, ami tökéletes
eszköz arra, hogy a megözvegyült, megalázott és magára hagyott exfőnök
gépiesedését, eltávolodását érzékeltessék. Most úgy néz ki, mint
Acéllövedék megőrült újonca, Pyle közlegény,
és föl is fedezhetünk némi hasonlóságot a kettejük félresiklott
pályafutásában, én azonban mégis A taxisofőrhöz nyúlnék, és Robert de
Niro karakteréhez mérném inkább Tyrolt.
Ebben a történetben Baltar tölti be az elnökjelölt
Palantine szerepét, akinek a beszédeit utálkozva hallgatja a főhős, és
dühíti, hogy az általa szeretett nő (itt Cally, A taxisofőrben Betsy)
őt pártfogolja, és odáig fajulnak a dolgok, hogy az egyik nyilvános
szereplése után majdnem megöli őt. A különbség annyi, hogy itt Tyrol
gyűlölete nem egyértelmű, sokkal zavarosabbak az érzései Baltar iránt,
és végül meg is békél vele.
A doktortól óriási húzásnak tartom, hogy személyesen
meglátogatta a főnököt, különösen, hogy az epizód elején fölismerte,
milyen könnyen tudnak kötődni hozzá azok, akik elvesztettek valakit, és
észrevette, hogy Tyroltól gyakorlatilag mindenki más elfordult, viszont
számára fontos szövetséges lehet. Aaron Douglas tényleg mindent
beleadott ebben az epizódban, elérte azt, hogy a szeme többet
eláruljon, mint a szavai – éppenséggel Baltar látogatásakor meg sem
szólal -, és tökéletesen el tudja velünk hitetni azt a mentális
instabilitást, amit jelenleg átél a karaktere.
Hasonló helyzetben van Starbuck is a Demetriuson, aki,
bevallom, nem tartozik a kedvenc karaktereim közé, de valahogy mindig
érdekessé bírják őt tenni az írók. Katee Sackhoff over the top-játéka
is hozzásegített ahhoz, hogy ne szeressem a pilótanőt, de ezúttal
kifejezetten finoman és aprólékosan érzékelteti a megszállottságot és a
paranoiát, ami a visszatérése óta egyre inkább elhatalmasodik rajta.
Nem éreztem azt, hogy ösztönösen el akarja uralni a jeleneteit, vagy
egyáltalán kilóg belőlük a viselkedésével, amit nem mindig tudok
elmondani Sackhoffról.
Ő és Callum Keith Rennie alkotják a sorozat egyik
legjobb párosát, talán csak Edward James Olmos és Mary McDonnell között
jobb a chemistry. Mellettük Sam bátortalan
másodhegedűsnek tűnik, annak ellenére, hogy most neki is van néhány
jobb pillanata. Leoben egyébként is az egyik legkülönösebb figurája a
sorozatnak, a hírhedt kétértelműsége és mellébeszélése már a 2003-as
pilot óta ismert, és még a nézők sem lehetnek benne biztosak, hogy
mikor beszél igazat, és mikor lódít.
Én annak idején egy szavát sem hittem el a Flesh and Bone-ban,
csak akkor változtattam meg a véleményem, amikor pár hete újranéztem a
hogyvolt miatt. Most már ugyanis sejthetjük, hogy valamilyen módon
tényleg képes a jövőbe látni, mivel a jóslatai megegyeztek azzal, amit
Starbuck az orákulumtól tudott meg a Maelstromban, most pedig be is teljesültek, mert a cylon tényleg Karáért jött, hogy segítsen beteljesíteni a sorsát (nem mellesleg pedig tud Starbuck spirituális élményeiről a halála előtt, bár a képzeletbeli Leoben azt mondta, nincs köze a hús-vér változatához).
Ennek ellenére nem veszek készpénznek mindent, amit
mond, hiszen sosem képes egyenesen beszélni. Most sem világos, hogy
tudja-e Sam Andersről az igazságot, vagy csak össze akarja őt is
zavarni, hogy maga mellé állítsa, mint annak idején Karát. Tényleg
kitűnően bánik a szavakkal, és ezt sosem felejtik el az írók, remekül
kihasználják a karakter adottságát némi porhintésre.
A Demetriuson kitört zendüléssel kapcsolatban egyébként
sok néző elégedetlenségét fejezte ki, mert Helóból nem néznék ki, hogy
így a régi bajtársa ellen forduljon. Ne felejtsük el, hogy csak nagyon
sokára szakadt el nála a cérna, és hogy a felesége, aki valószínűleg
sokkal fontosabb neki, mint Starbuck, nem mellesleg pedig cylon,
szintén az ellen volt, hogy randevúzzanak a báziscsillaggal. Verheiden
szólt, hogy leforgattak pár jelenetet, amelyekben Sharon és a férje
négyszemközt is megbeszélik a dolgokat, de ki kellett őket vágni
időhiány miatt, pedig nagyon is érezni a hiányukat, sajnos.
Száll a kakukk fészkére
Furcsa, hogy még ki is kellett dobniuk pár
kulcsmomentumot, amikor az egész Demetrius-sztori elfért volna egy
mellékszálban, akár úgy is, hogy egy-két résszel korábban és
határozottabban kezdik el építgetni a konfliktust. Így egy kicsit ki
lett nyújtva az egész, pedig juthatott volna idő a függőben hagyott
Six-Tigh-szálra, vagy csak szimplán arányosabban eloszthatták volna az
elmúlt két epizód cselekményeit. Így kaptunk egy elég középszerű
háromnegyed órát,
bár hangsúlyozom, a duplaepizódok első felei mindig ilyenek ebben a
sorozatban. Sajnálom, hogy az évek alatt Ron Moore-ék nem tanultak
ebből a hibájukból, de meg tudom bocsátani, ha a következő rész lesz
olyan jó, mint amilyennek ezt vártam.